Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.

Suzuki Swace on jotenkin tutun näköinen

Suzuki Swace todella näyttää tutulta, sehän onkin toinen Suzukin ja Toyotan yhteistyömalleista.

Suzuki Swace on yhteistyömalli Toyotan kanssa, tyylikäs ja riittävän tilava perhekäyttöön, itselataava hybriditekniikka on pitkäaikaisella kokemuksella tehty.
Suzuki Swace on yhteistyömalli Toyotan kanssa, tyylikäs ja riittävän tilava perhekäyttöön, itselataava hybriditekniikka on pitkäaikaisella kokemuksella tehty.

Suzuki Swace on yhteistyömalli Toyotan kanssa, tyylikäs ja riittävän tilava perhekäyttöön, itselataava hybriditekniikka on pitkäaikaisella kokemuksella tehty.

Suzuki Swace 1,8 Hybrid 2WD GLX CVT-aut

Pari vuotta sitten tehtaat ilmoittivat aloittavansa yhteistyön ja tämä Swace on Toyota Corollan kanssa lähes samanlainen. Suzukilla oli tarve saada käyttöönsä hybriditekniikkaa ja mikäpä sen luontevampaa kuin lyödä hynttyyt yhteen sen kanssa, jolla on siitä pisin kokemus.

Toyotan voimalinja onkin aivan sellaisenaan tässä Swacessa käytössä, kyseessä on siis perinteinen itsestään lataava hybridi. Perinteinen on sana paikallaan, sillä Toyota on näitä tehnyt jo yli kaksikymmentä vuotta.

Kerrataan nyt vielä toimintaperiaate. Tätä autoa ei voi eikä tarvitse ladata töpselistä. Se lataa itse auton ajoakkua polttomoottorilla, moottorijarrutuksista kuin myös oikeista jarrutuksista. Toimintaa voi tehostaa ajamalla vaihteiston B-asennolla, se tehostaa sisään latausta. Ajon aikana järjestelmä automaattisesti sammuttaa tarvittaessa polttomoottorin, esimerkiksi alamäessä, tasaisella tai kun hiljentää lähestyvään risteykseen. Se myös automaattisesti ajaa vain sähköllä äskeisten jälkeen, ellei tarvita voimakasta kiihdytystä. Mikäli kuski kiihdyttää voimakkaasti vaikka ohituksessa avustaa sähkömoottori bensamoottoria ja parantaa kiihtyvyyttä. EV-asetuksella, napista painaen, voi ajaa jonkin verran myös pelkällä sähköllä, silloin toki nopeus ei saa nousta yli neljän kympin. Vakiona on automaattivaihteisto, oikeammin e-CVT.

Kaikki neljän sukupolven hybridi-sukupolvet koeajaneena huomaa, että sähköllä ajettava osuus on kasvanut joka kerralla. Tämä tietysti pienentää bensan kulutusta. Käytössä on helppo päästä 4,0- ja 4,5- kulutuksiin. Kuski oppii ajamaan taloudellisesti, ainoa mikä nostaa kulutusta on moottoritieajo. Siellä mennään liki kuuden litran lukemiin.

Kuski voi valita ajoasetuksista normaalin, säästäväisyyttä korostavan econ tai tehokkuutta painottavan sportin.

Tilat ja varustelu kunnossa

Suzukilla on Swacesta pelkästään tämä farmarimalli, se on ihan hyvä valinta sekin. Swacen mitat ovat hyvät luokkaansa ja farmarikorimalli parantaa monipuolista käytettävyyttä. Tilat sisällä ovat riittävät perhekäyttöön, akseliväli 2,7 m tarjoaa tilaa matkustajille. Tavaratilaa on 596 litraa, ja tila on vieläpä käyttökelpoisen suorakulmainen.

Varustelu on runsas, led-valot ovat projektiotyyppiset ja tehokkaat, led-päiväajovalot ja -sumuvalot, peruutuskamera- ja tutkat, yleiset turvavarusteet, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, lämmitettävä nahkaratti, monipuolinen keskusnäyttö Android Auto- ja Apple CarPlay -toimintoineen, avaimeton lukitus ovat vakiona tässä koeajetussa GLX-mallissa. Mainituksi tulivat vasta muutamat, eli mistään ei ole yhteistyössä tingitty. Hinnoittelu on lähes samaa merkistä huolimatta, Suzukilla taitaa nyt olla joku edullisempi kampanja menossa.

Suzuki Swace tarjoaa hyvän vaihtoehdon tämän päivän perheautoksi, taattu hybriditekniikka sopii tähän päivään ja tulevaisuuteenkin, käyttö on helppoa ja taloudellista.

Suzuki Swace 1,8 Hybrid 2WD GLX CVT-aut

  • akseliväli 2,700 m
  • omapaino 1 420 kg
  • moottorin tilavuus 1 798 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 72 kW (98 hv)/5200 kmin
  • suurin vääntö 142 Nm/3600 kmin
  • Sähkömoottorin suurin teho 53 kW (72 hv)
  • Sähkömoottorin suurin vääntö 163 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 11,1 s
  • yhdistetty kulutus 4,5 l/100km
  • C02-päästöt 103 g/km
  • takuu 3 v./ 100 000 km
  • hybridilaitteisto 5 v/ 100 000 km

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun