Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 4 vuotta sitten.

Millä voimalla ajat nyt, entä huomenna?

Koskaan ennen ei automaailmassa ole voimanlähteiden suhteen ollut tarjolla enempää vaihtoehtoja kuin nyt. Kuluttaja menee sekaisin eri termien vilahdellessa automyyjän puheessa tai autolehtien sivuilla, puhumattakaan poliitikkojen puheista raideliikenteen suosimisesta. Seuraavassa luodaan katsaus eri vaihtoehtoihin ja niiden mahdollisuuksiin.

Mikko on opetellut hybridiin kojelaudan näyttöjen avulla, ennakoiva ajotapa sopii tähänkin erittäin hyvin.

Mikko on opetellut hybridiin kojelaudan näyttöjen avulla, ennakoiva ajotapa sopii tähänkin erittäin hyvin.

Bensa- ja dieselautot

Sekä bensa- että dieselautoja tullaan myymään ja käyttämään vielä pitkään. Alan johtava autolehti das Auto, Motor und Sport ennusti taannoin polttomoottoriautoja ja sähköautoja olevan käytössä yhtä paljon vuonna 2043. Huhut näiden polttoaineiden myynnin lopettamisesta voi unohtaa. Päinvastoin polttoaineet kehittyvät koko ajan ympäristöystävällisemmiksi. Esimerkkinä vaikka kokonaan biojätteistä tehty Nesteen MYDiesel, sillä vähentää CO2-päästöistään 90 prosenttia.

Etanoli- ja kaasuautot

Etanolia käytetään joissain autoissa bensan tilalla, näiden yleisyys on vähenemässä. Kaasuautojen yleisyys lisääntyy ja ne ovat erityisesti jätteistä valmistettua biokaasua käyttämällä ympäristöystävällisiä. Kaasuautoissa on bensasäiliö ja matkaa voi jatkaa bensalla kaasun loppuessa. Kaasutankkausasemien lukumäärä on kasvamassa ja navit osaavat auttaa niiden löytämisessä.

Hybridit

Mainosteksteissä kaasuautoistakin käytetään hybridinimitystä, no nehän käyttävät kahta polttoainetta joten se pätee siinä. Yleisemmin hybridi yhdistetään kuitenkin sähkön käyttöön vaihtoehtoisena voimanlähteenä. Lievimmin sähkö on mukana kevyt-hybrideissä. Niissä on menoa avustava sähkömoottori (yleensä 48 volttinen) ja se tulee mukaan kiihdytettäessä. Pelkällä sähköllä näitä ei voi ajaa. 

Tavanomainen hybridi (niin nyt jo voi sanoa, onhan Toyotalla yli 20 vuoden kokemus hybriditekniikasta) käyttää ajamisessa välillä pelkkää sähkömoottoria ja jonkun matkaa näillä pystyy ajamaan pelkällä sähkölläkin. Sähkö latautuu ajon aikana ylimääräisestä liike-energiasta esimerkiksi moottorijarrutusten aikana. Näitä ei ladata mistään sähköverkosta, bensaa vaan tankkiin.

Ladattava hybridi taas ladataan ja sillä voi mallista riippuen ajella sähköllä muutamasta useisiin kymmeniin kilometreihin. Tällöin toisen polttoaineen, bensan tai dieselin, kulutus jää hyvinkin pieneksi. Lataaminen tapahtuu joko yleisillä latausasemilla, työpaikalla tai kotona. Taloyhtiöille latauspisteiden asennukset aiheuttavat paineita, omakotiasuja saa asennutettua latausaseman 500-1000 euron hintaan.

Sähköautot

Pelkästään sähköllä liikkuvia autoja esitellään kiihtyvään tahtiin. Ne ladataan aina sähköverkosta ja vaativat samat latausasemat kuin edellä mainitut ladattavat hybriditkin. Yleensä sähköautoissa navigaattori neuvoo tarvittaessa lähimmät latauspisteet, toimintamatka on paljolti riippuvainen ajotavasta ja siitä ajetaanko taajamanopeuksilla vai moottoritiellä. Latauspisteitä tulee jatkuvasti lisää, mutta latausteho ja eri maksutavat vaihtelevat vielä runsaasti, kuten hinnatkin.

Vetyautot

Häviävän pieni, mutta mahdollisesti tulevaisuudessa kasvava laji ovat vety- eli polttokennoautot. Ne ovat vielä tulevaisuutta.

Hybridikokemuksia

Tammelalaisella Mikko Niemelällä on ammattiautoilijauralta yli 4,5 miljoonan kilometrin kokemus rekan, kuorma-auton ja taksin ratissa. Nyt Mikko on kerännyt 1,5 vuotta kokemuksia hybridiautoilusta ja on sanojensa mukaan oppinut paljon.

− Siirryin hybridiin kun sopiva Toyota Auris osui kohdalle, sai kokeilla rauhassa ja napsahti. Helppohan tämä on ajaa, voi ajaa ihan niin kuin ennenkin. Hybridi on kyllä opettanut aika paljon. Ajotapa on muuttunut, toki ennenkin ajoin ennakoivasti mutta hybridillä oppii nopeusrajoituksen laskiessa tai risteyksen lähetessä laskettelemaan moottorijarrutuksella sinne. Näin auto lataa voimaa ja taas pääsee pitkään sähköllä. Eihän sitä tässä iässä enää hurjastella, mutta hybridi on opettanut kiihdyttämään tasaisesti, automaattivaihteisto auttaa kanssa, ei tarvitse miettiä mikä pykälä paremmin sopii, kertoo Mikko.

Kulutuslukemat ovat vaihdelleet 3,8 – 4,8 litran välillä, vaikka kyydissä on ollut neljä henkeä eikä tien tukkeena olla oltu. Ladattavaan hybridiin Mikko ei kuulemma aio vaihtaa, sopivat paremmin omakotiasujalle.

Kalle on käyttänyt myös julkisia latauspaikkoja. Järvelle ja Tammelan kunnalle kiitos ilmaisista latauspaikoista.
Kalle on käyttänyt myös julkisia latauspaikkoja. Järvelle ja Tammelan kunnalle kiitos ilmaisista latauspaikoista.

Ladattavalla hybridillä

Forssalainen First Impression Manager Kalle Lahtinen on ajanut töpselistä ladattavalla Golf GTE:llä vasta muutaman kuukauden, mutta on erittäin tyytyväinen hankintaansa. Aiemmin pitkää työmatkaa ajanut Kalle oli ajatellut vaihtaa entisen dieselin bensa-autoon. Suunnitelmiin tuli kuitenkin muutos, kun hänen isänsä hankki ladattavan hybridin. 

– Siihen tuli tutustuttua ja kun sen verran nörtti on niin innostui sen uudesta tekniikasta. Isän auto ei tuntunut sopivalta, mutta serkun Golf GTE herätti enemmän kiinnostusta, kertoo Kalle auton oston vaiheista.

Ladattava hybridi tuntui Kallesta sopivalta, varsinkin kun työmatka lyheni huomattavasti. Volkswagen Golf GTE:n valintaan Kalle päätyi osin isänsä ehdotuksesta.

– Olen kyllä ollut tyytyväinen, Golf GTE sopii noin kolmekymppiselle tekniikasta kiinnostuneelle ihmiselle, joka ajattelee ekologisesti. Golf GTE ei ulkonäöllään korosta että täältä tulee HYBRIDI, ulkonäössä on menevyyttä ja luonnetta. Vain tietäjät huomaavat autossa GTE:n siniset korostukset jarrusatuloissa ja etumaskissa ja voivat tunnistaa auton täten ladattavaksi hybridiksi, joka on silti myös GTI perinnöltään. Autossa on kuin kaksi luonnetta, säästeliäs hiljainen ekologinen sähköhiiipiäjä. Mutta annas olla kun painat GTE-nappulaa, käytössä on kaikki 204 hevosvoimaa sekä sähkön välitön vääntö niin luonne muuttuu, luonnehtii Kalle.

Vähällä bensalla Kalle on päässyt, vaikkei pelkkää nurkka-ajoa ole ajanutkaan. Osa matkoista on ajettu jopa akkuja lataavalla moodilla, mutta silti kokonaiskulutus on bensan osalta jäänyt 1,2 litraan satasella. 

Olli-Pekka Jasu

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun