Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 4 vuotta sitten.
Lupaava ladattava hybridi
Peugeot 3008 uudistui ulkonäöllisesti, tekniikassa tuli radikaalimpia muutoksia. Nyt tarjolla on myös ladattava hybridi. Hyvissä oloissa tällä pääsee sähköllä yli 60 kilometriä.

Peugeot 3008 on saatavissa myös lataushybridinä, muista voimalinjavaihtoehdoista puuttuu vain täyssähkö.
Peugeot 3008 Allure Pack Motion HYbrid 225 EAT8-automaatti
PSA-konsernin voimalinjavalikoima on markkinoiden laajin. Lähes mallista kuin mallista on tarjolla bensa-, diesel- ja täyssähköversiot. 3008 on myös saatavana ladattavana hybridinä. Tarvittaessa ladattavan saa jopa nelivetoisena. Ladattavan HYbridin, kuten Peugeot nimen kirjoittaa, bensamoottorina on 1,6-litrainen ja sähkömoottori on yhdistetty vaihteistoon ja akkuja voi ladata töpselistä. Akun kapasiteetti on 13,2 kWh. Auto on tietenkin varustettu EAT8- automaattivaihteistolla. Bensamoottorin teho on 133 kW eli 181 hevosvoimaa, vääntöä saadaan 300 newtonia. Sähkömoottori antaa 110 hevosvoimaa ja yhteistehoksi lasketaan 165 kW eli 204 hevosvoimaa. Jos ihmettelette laskutoimituksen tulosta, voisi kysyä että jos kaksi autoa ajaa tiellä sataa, ajavatko ne siis kahta sataa. Itseasiassa sähköpuoli ei anna bensan kanssa koko kapasiteettiaan. Sen sijaan se antaa kaiken heti, ilman kierrosten nousua. Tämä tuntuu esimerkiksi kiihdytyksessä. Nollasta sataan luvataankin omamassaltaan 1835-kiloiselle autolle hyvä 8,7 sekuntia. Sehän on ihan takavuosien urheiluautojen lukuja. Ja kyllä se tuntuu tarvittaessa kiihtyvän todella maukkaasti. Tietenkin tämä edellyttää sportti-asetuksen valitsemista ajomoodiksi. Se valitaan yksinkertaisesti keskikonsolin valinta kytkimestä. Muut vaihtoehdot ovat electric ja hybrid.
Kun akut on esimerkiksi kotona ladattu täyteen, on lähdössä oletus, ainakin näin lämpimillä keleillä, sähkön käyttö. Mittaristo lupaa mahdolliseksi ajosuoritteeksi 54 kilometriä. Taloudellisesti ajaen ja liikkeestä energiaa taltioiden matkaa voi tehdä olosuhteista riippuen ennustetta enemmän tai vähemmän. Taloudellisuusajosuuntautunut toimittaja ajeli akkuvoimalla yli 60 kilometriä ja jatkoi matkaa hybridinä taas pelkällä sähköllä muutamia kilometrejä vaikka akkumittari näytti jo tyhjiä. Ajotapaan oppii, jos seuraa keskusnäytön voimanjakoa. Ajotapa on ihan samaa kuin muillakin laitteilla, ei tiukkoja kiihdytyksiä vaan ennakointia ja moottorijarrutusta lähestyttäessä risteyksiä, turvavälien pitoa liikenteessä ettei joudu jarruttelemaan edellä poukkoilevan tahtiin. Tämä on aivan tavallista taloudellista ajoa.
Ohjaamossa Peugeotin i-cockpit, isosta keskinäytöstä näkee mistä voima tulee ja mihin se menee, samalla oppii taloudellista ajoa.
Hyvä kaupunkimaasturi haja-asetusalueellekin
3008 on käytössä erittäin vaivaton kaupunkimaasturiluokan esimerkillinen edustaja. Korkeakattoinen 3008 tarjoaa 22 sentin maavaran, korkealla istuttavan matkustamon ja hyvän näkyväisyyden. Tavaratilat kärsivät vähän isompien akkujen vuoksi. Hybridin tavaratila on 395 litraa. Käytettävyys on huippua, ohjaamossa on merkin i-cockpit -ohjaamojärjestely, jossa kuski katsoo pienen ratin yli mittaristoa. Ratti on viistetty. Sen yläpuolella näkee 12,3 tuumaa leveän täysin digitaalisen mittariston. Mittaristoa voi muutella näkymältään haluamallaan tavalla. Kojelaudan keskellä olevasta näytöstä voi seurata voiman suuntaa ja oppia uutta ajotapaansa.
Tavaratilaa vähentävät isommat akut, nyt sitä on 395 litraa, perävaunun painot ovat 750 tai 1300 kiloa.
Tämänkin vetokoukkuun voi lastata 750-kiloisen jarruttomana ja 1300-kiloisen jarruilla varustetun perävaunun.
Koeajettu auto maksaa 39 996 euroa.
Peugeot 3008 Allure Pack Motion HYbrid 225 EAT8-automaatti
Peugeotit Forssassa myy
Auto-Kehä Oy, Forssa
Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu