Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.
Täyssähköinen Opel Corsa-e
Opel sai uuden omistajansa leirissä täyssähköversion monia muita merkkejä aiemmin. Valmiilta tuntuva ratkaisu on kilpailukykyinen ja tarjoaa hyvän E-vaihtoehdon.
Opel Corsa-e on täyssähköauto, ulkoisia tunnuksia on vain kaksi pientä mukailtua e-nappia sivupilareissa. Salamahan on Opelin keulalla ollut jo 60-luvun puolesta välistä.
Opel Corsa-E 5-0v Innovation Plus 136 automaatti
Corsa on ollut pikkuauto, nyttemmin mittakaava jo heittää, hyvin likeltä Golf-luokkaa mennään. Kori on aina viisiovinen eikä voimanlähde ole ulkoapäin tunnistettavissa. Corsan saa bensalla, dieselillä tai sähköllä toimivana. Sähkömallin tunnuksina on b-pylväissä pienet tyylitellyt e-merkit, salamahan on Opeleissa ollut merkissä jo 1960- luvun puolesta välistä asti. Silloin sähköä edusti akku, startti, tulpat, laturi, valot, tuulilasin pyyhkimen moottori ja lämmityslaitteen puhallin. Ja aika monen nykyihmisen mielestä se olisi saanut tähän jäädäkin.
Opelin täyssähkö-Corsa perustuu konsernin pohjamalliin, tekniikka on yhteistä ja myös toiminnot. Konepellin alla ahkeroi kestomagnetoinnilla varustettu tahtimoottori, joka toimii moottorijarrutuksissa generaattorina. Eli se lataa akkua esimerkiksi punaisiin liikennevaloihin jarruteltaessa. Jarrua ei tarvitse painaa, erityisesti B-vaihteella riittää kun nostaa jalan kaasupolkimelta tai mikä tämä nyt sitten tässä onkaan. Ihan tällä selviää yhden polkimen taktiikalla. Jarruvalot syttyvät näin hiljennettäessä.
50 kilowattitunnin akusto on lattian alla ja painoero bensamalliin on noin 500 kiloa. Lisääntynyt paino parantaa jousituksen ja iskunvaimennuksen toimintaa, Corsa-E menee kuin isompi auto.
Tehoa on 100 kW (136 hv) ja vääntöä 260 Nm. Ja kuten jo monet tietävätkin sähkömoottori antaa kaiken heti alusta alkaen, tämä on malliston ripein. Kiihtyvyys on 0-100 km/h 8,1 sekuntia.
Toimintasäde onkin sitten enemmän kiinni olosuhteista, ajotavasta ja -ympäristöstä. Eniten kuluu moottoritiellä, sitten maantiellä ja vähiten taajamissa. Ja tietysti asiaan vaikuttavat pakkaset tai paahtava helle. Normi WLTP-toimintasäde on 337 kilometriä. Valittu ajomoodi vaikuttaa niin kulutukseen kuin ennusteeseenkin. Auto lähti sport-oletuksesta ja kun sen vaihtoi ecoon tuli toimintasäteen oletukseen yli kymmenen kilometriä lisää. Eco säästää tehossa ja lämmityksessä/ilmastoinnissa, ihan ajettavaa kuitenkin. Mikäli kuski on jo tottunut taloudelliseen ajotapaan, ei muutos ole suuri.
Latausvaihtoehtoja on
Nopeimmillaan e-Corsan akuston lataa täyteen pikalatausasemalla tunnissa. Toimintamatkaa tulee silloin 330 km, ajotavasta ja olosuhteista riippuen. Viidessä tunnissa saa saman julkiselta tai kotilatausasemalta. Kotiin asennettuna kustannuksia tulee noin 1500 euroa, riippuen tietysti kiinteistön sähköasennuksen tarpeesta. Hitain on perinteisestä 220 v sukopistorasiasta lataaminen, siihen menee 28 tuntia. Pikalatausasemalta saa 20 minuutissa 100 km lisää toimintamatkaan. Asennuksista saa kotitalousvähennyksen.
Corsa-e maksaa 33 711 euroa, josta yksityisasiakkaat saavat 2000 euron täyssähköauton hankintatuen. Koeajettu Innovation-malli on ylenpalttisesti varusteltu ja maksaa 35 250 euroa. Huoltoväli on yksi vuosi, takuu 5 vuotta tai 100 000km ja akkutakuu 8 vuotta tai 160 000 km.
Siinä sitä on huomista, ja tätä päivää.
Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu
Konehuoneeseen ei ole asiaa ilman riittävää sähköistä koulutusta, no pissapojan säiliön voi maallikkokin täyttää.
Opel Corsa-E 5-0v Innovation Plus 136 automaatti
Opelit myy Delta Auto Forssa
Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu