Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.

Vitarat nyt aina kevyt-hybridejä

Suzuki on muuttanut kaikki Vitara-kaupunkimaasturinsa kevyt-hybrideiksi. Ja hinnat putosivat. Siitä huolimatta ne ovat edelleen oikeasti nelivetoisia, ei mitään -sähköllä jos sitä riittää- nelivetoisia.

Suzuki Vitara on niin maastokelpoinen neliveto, että sillä uskaltaa ajaa vähän omiakin jälkiä.

Aloitusta pitää ehkä vähän tulkata, kevyt-hybridissä sähkömoottori avittaa polttomoottoria ja osa muista autonvalmistajista on tehnyt malleista nelivetoisia laittamalla taka-akselia pyörittämään sähkömoottorin. Mutta ei siis Suzuki, taka-akselille viedään moottorista kardaanilla voima ja jakopyörästöltä menee takapyöriin selkeät metalliakselit, eli Vitara on oikeasti nelivetoinen.

Perusvoiman lähteenä on aina uuden sukupolven 1,4 Boosterjet -moottori. Siinä on tehoa 95 kW (129 hv) / 5500k/min ja vääntöä 235 Nm / 2000 – 3000 k/min. Polttoaineen suorasuihkutus hoidetaan seitsemänreikäisillä suuttimilla ja puristussuhde on aiempaa korkeampi 10,9.

Vitaran uusi 48V kevythybridijärjestelmä parantaa polttoainetehokkuutta yli 15 prosentilla.  Järjestelmässä on 48 voltin jännitteellä toimiva yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori tavallisen laturin sijaan.  Se on siis laturi, jossa on moottoritoiminto.  Sen teho on 10 kW ja vääntömomentti 50 Nm.  Akut ovat etuistuinten alla ja niiden koko on 0,384 kWh. Hybridijärjestelmässä on seuraavat toiminnot: jarrutusenergian talteenotto, polttomoottorin sähköavustus, käynnistysmoottoritoiminto, väännön täydennys ja lisäys sekä sähköinen tyhjäkäynti. Pelkällä sähköllä Vitaraa ei voi ajaa, sähkö on aina avustavassa roolissa.

Käytössä se tuntuu siinä, että kun polttomoottori kaasupoljinta painettaessa aina vähän miettii, niin sähkö avustaa heti kunnes turbo ehtii parantamaan bensamoottorin tehoa. Siis käytössä tehoa tuntuu olevan – ja on – enemmän.

Saa vetää perävaunua

Nyt hinnasto tuntee myös etuvetoisen Vitaran, se on malliston halvin manuaalivaihteistoisena 23 390 euron hinnallaan. Kuulemma niitä myydään vähän, sillä lähes kaikki valitsevat nelivedon. Koeajetulla saa vetää 600 kiloista jarrutonta ja 1500 kiloista jarrullista perävaunua.

Neliveto on Suzukin pitkällä kokemuksella tehty helpoksi.  Kuskin ei tarvitse tehdä välttämättä mitään valintoja, monilevykytkin voimalinjassa siirtää tarvittaessa vetoa edestä taakse ja tämä tapahtuu automaattisesti. Neliveto voidaan myös lukita päälle, tai asetus voi olla sport tai snow. Maavara on 18,5 senttiä ja korin nousu- ja jättökulmat helpottavat maastoajoa.

Vitarassa on aina hyvät turvallisuus- ja mukavuusvarusteet. Vakiona ovat mm. etutörmäyksenesto jalankulkijan tunnistuksella, aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilanvalvonta, liikennemerkkien ja risteävän liikenteen tunnistus, mäkilähtö- ja alamäkihidastin. Mukavuuspuolella on audion ja vakionopeussäätimet ratissa, värinäyttö mittariston keskellä, seitsemän tuuman Suzuki Smart Audio kosketusnäytön sisältäen käytetyimpien puhelintekniikoiden hyödyntämisen, peruutuskameran ja automaatti-ilmastoinnin. Hybridissä on led-valot ja avaimeton lukitus ja -käynnistys.

Suzuki Vitara on oikea kaupunkimaasturi, jolla on poikkeuksellinen painotus maasturipuolelle.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 4WD GL+ 6AT Hybrid

  • akseliväli 2,500 m
  • omapaino 1 250 kg
  • moottorin tilavuus 1373 ccm
  • 16 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 95 kW (129 hv) / 5500 kmin
  • suurin vääntö 235 Nm / 2000- min
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 10,2 s
  • yhdistetty kulutus 6,2/100km
  • C02-päästöt 140 g/km
  • takuu 3v tai 100 000 km

Suzukit myy AKR Forssa ja AKR Loimaa

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun