Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.
Uusi keula ja uutta tekniikkaa
Neljän vuoden ikään päässyt Peugeot 3008 sai vahvan uudistuksen. Keula muuttui lähes veistokselliseksi kun valot ja maski integroitiin näyttävästi. Tärkeämmät muutokset ovat kuitenkin tekniikassa, nyt on tarjolla myös ladattava hybridi.
Peugeot 3008 sai uuden veistoksellisen keulan ja uutta tekniikkaa. Saatavissa myös lataushybridinä, koeajossa oli kuitenkin perinteinen bensamalli.
Heti on kerrottava, että oli Peugeot 3008 jo 2013 tarjolla diesel-hybridinä, tällöin taka-akselilla oli sähkömoottori ja auto oli nelivetoinen. Nytkin 3008 on saatavana hybridinä, bensamoottorina on 1,6-litrainen ja sähkömoottori on nyt yhdistetty vaihteistoon ja akkuja voi ladata töpselistä. Vetotavankin saa joko etu- tai nelivetoisena.
Koeajettu 3008 on kuitenkin perinteinen polttomoottorikäyttöinen etuvetoinen ja varustettu mukavuutta lisäävällä EAT8- automaattivaihteistolla. 3008 on käytössä erittäin vaivaton, nykyään suositun kaupunkimaasturiluokan esimerkillinen edustaja.
Korkeakattoinen kaupunkimaasturi tarjoaa 22 sentin maavaran, korkealla istuttavan matkustamon, farkkuluokan muunneltavat tavaratilat 520- 1482 litralla ja huippumodernin ohjaamon käytännöllisin yksityiskohdin.
Polttomoottorivaihtoehdot ovat koeajettu kolmisylinterinen 1,2-litrainen bensaturbomoottori 130 hevosvoimalla ja 230 newtonin väännöllä ja 1,5-litrainen turbodiesel. Diesel on aina automaatti, bensakoneen kanssa saa myös manuaalin, en vaan tiedä yhtään syytä valita sitä, niin mainio on Aisinin valmistama momentinmuunnin-tyyppinen automaatti. Hinnastossa on ehkä 2614 syytä, mutta mielestäni ne kannattaa satsata.
Tosi hyvät varusteet
Peugeot 3008:n ohjaamossa on merkin i-cockpit -ohjaamojärjestely, jossa kuski katsoo pieni läpimittaisen ratin yli mittaristoa. Ratti on ylä- ja alareunastaan viistetty. Sen yläpuolella näkee 12,3 tuumaa leveän täysin digitaalisen mittariston. Mittaristoa voi muutella näkymältään haluamallaan tavalla. Valittavana on perinteisen näköinen kahden pyöreän mittarin tai navigoinnin tai vain persoonallisesti valittujen tietojen näytön mittaristo.
Nykyautojen näyttöjen selauksen kautta toimivaan säätämiseen tuskaantunut ottaa ilolla vastaan Peugeotin pianokosketinta muistuttavien näppäinten pikavalinnat tärkeisiin ja useimmin tarvittaviin valikkoihin.
Paina ilmastoinnin nappulaa ja säädöt ovat näpyteltävissä hipaisunäytöltä jopa hanskat kädessä.
Jo Activessakin ovat vakiona jo automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, ledajovalot, etäisyysvaroitin, kaksialueilmastointi, vakionopeussäädin, kuljettajan vireystilan valvonta, liikennemerkkien tunnistus peruutuskamera 180 asteen näytöllä ja sadetunnistin.
Accessiin tulee lisää automaatti-ilmastointi, sadetunnistin, kaistavahti ja sadetunnistin. Koeajetussa Alluressa on sitten vielä isommat aluvanteet, aktiivinen kaistavahti, mukautuvat led-ajovalot automaattikaukovaloilla, tummennetut takaikkunat ja pysäköintitutka myös edessä. Koeajetussa oli mukana myös 210 vuoden juhlamallina aktiivinen vakionopeussäädin ja ajolinja-avustin.
Ajettavuus on hyvä, alustaltaan 3008 ei ole mikään pehmeä ranskalainen pehmoilija vaan täsmällinen ja ryhdikäs. Nyt on kaikissa malleissa takana yhdystukiakselisto, eli edelleen paremmin erillisjousitettu. Perävaunun saa laittaa jarruttomana 690 ja jarruin 1150 kiloon asti, manuaalissa jarruin saa olla 1400 kiloa.
Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu
Peugeot 3008 Allure 210 Anniversary PureTech 130 EAT8
Peugeotit Karkkilassa ja Forssassa myy Auto-Kehä Oy