Rajan toisella puolella kaikki on toisin
Harvat rajanaapurit ovat elokuvia tarkastellen yhtä etäällä toisistaan kuin Espanja ja Portugali.
Espanjalainen elokuva tunnetaan laajalti. Carlos Saura ja Pedro Almodóvar ovat juhlittuja tekijöitä ympäri maailmaa ja heidän kuuluisimmat elokuvansa keräävät runsaslukuiset yleisöt kaikkialla missä niitä esitetään. Portugalista tiedetään todennäköisesti vain Manoel de Oliveira, vuonna 2015 kuollut ja pisimpään uraansa jatkanut ohjaaja, jonka ensimmäinen elokuva valmistui vuonna 1931 ja viimeinen 2014.
Myös näyttelijöiden suhteen vertailu menee espanjalaisille, ovathan Javier Bardem, Antonio Banderas ja Penélope Cruz niittäneet mainetta niin manner-Euroopassa kuin Hollywoodissakin. Portugalilaisilla ei ole mitään vastaavaa, maailmantähteys tuntuu joko olevan heille tavoittelematon unelma tai sitten menestyshaaveet ovat valuneet sormien läpi milloin mistäkin syystä. Mene ja tiedä.
Ehtymätön runsauden sarvi
Kaikki muuttuu mykkäelokuvien perintöä tarkasteltaessa. Siinä missä Espanja on mykän elokuvan musta piste, joka ei ole alkanut jakaa valtavan tuotantonsa helmiä jälkipolville, on Portugali kuin ehtymätön runsauden sarvi, joka laskee markkinoille uusia restaurointeja lähes vuosittain. Maan erinomaisen elokuva-arkiston anti on ollut viime aikoina erittäin anteliasta ja niinpä elokuvaharrastajat ovatkin saaneet tutustua maan elokuvahistoriaan lukuisten nimikkeiden myötä ja mikä parasta, vieläpä kotitallenteiden muodossa – portugalilaiset eivät näytä vieläkään menettäneen uskoa dvd:n voimaan ja hyvä niin.
Palaamme myöhemminkin
Eikä tarjonta rajoitu vain kotiformaattiin. Kun olimme yhteydessä maan elokuva-arkistoon, he kysyivät suoralta kädeltä, monestako portugalilaisesta mykkäelokuvasta olisimme kiinnostuneet ja oliko meillä kenties jotain nimikkeitä mielessä. Kun kerroimme tietävämme maan mykkäelokuvasta vain kaikkein yleisimmät seikat, saimme informaatiotiivistelmän, jonka veroista emme ole vastaavissa keskusteluissa saanut. Ystävällinen palvelu varmisti, että palannemme maan mykkäelokuvien pariin myöhemminkin.
Kiinnostusta herättävää
Os faroleiros edustaa portugalilaista mykkäelokuvaa parhaimmillaan. Sen kansainvälisestikin vertailukelpoinen juoni kuorrutetaan paikallisvärillä, merellä, hiekalla ja kallioilla. Kissan ja hiiren leikki kuumottaa hehkullaan paitsi rikoksen tekijää, myös tilaisuuttaan vaanivaa kostajaa. Tällaisten teosten myötä herää kiinnostus tutustua muuhunkin portugalilaiseen mykkäelokuvaan.
Kari Glödstaf
Taiteellinenjohtaja Forssan mykkäelokuvafestivaalit